Rzeczy, które przydadzą się w mieszkaniu podczas home office

„Home office” to system pracy w domu, nazywany pracą zdalną albo stylem mobilnym pracy. Popularny dotąd wśród freelancerów i innych samozatrudnionych sposób pracy, wymagający jedynie dostępu do internetu i sprzętu technicznego, stał się za sprawą pandemii wręcz zalecany dla jak największej liczby zatrudnionych.

Praca w home office jest coraz bardziej popularna. Wiele osób nie potrafi już sobie wyobrazić codziennego dojazdu w korkach do pracy i siedzenia w wielkim burze. Pracownik w home office posiada poczucie swobody i mobilności, unika rutyny i ma większą kreatywność. Z kolei pracodawca redukuje koszty związane z utrzymaniem stałego biura i ma szanse pozyskać potrzebnych specjalistów bez względu na miejsce zamieszkania. 

Każdy, kto pracuje w domu wie, jak trudno jest czasem skoncentrować się na ważnych sprawach. Tym ważniejsze jest oddzielenie home office od reszty mieszkania i stworzenie przyjemnej atmosfery pracy. W codziennym życiu nie jest to łatwe do wykonania, zwłaszcza jeśli do dyspozycji jest ograniczona ilość miejsca. Przedstawimy kilka porad, które pomogą zaprowadzić trwały porządek zarówno na biurku domowego biura, jak i w głowie. 

Do pracy zdalnej nie musi być koniecznie przygotowany wielki pokój.

Gdzie urządzić swój home office?

W zasadzie w domowym biurze mogą pracować nie tylko klasyczni pracownicy biurowi, ale także informatycy, konsultanci, eksperci i wielu innych. Biuro domowe jako podstawę swojej działalności zawodowej wykorzystują na przykład pracownicy terenowi, którzy tutaj właśnie opracowują zebrane dane i załatwiają formalności. 

Do pracy zdalnej nie musi być koniecznie przygotowany wielki pokój.
Do pracy zdalnej nie musi być koniecznie przygotowany wielki pokój.

Przed rozpoczęciem tworzenia w mieszkaniu home office warto się zastanowić jakie meble będą konieczne i jaki budżet na ten cel jest dostępny. Urządzając swoje biuro trzeba zwrócić uwagę na jakość i funkcjonalność mebli. Zakup taniego krzesła i biurka może być oszczędnością pozorną, jeśli po kilku miesiącach trzeba będzie je wymienić na nowe. Uwzględnić należy zakup albo uzupełnienie posiadanego wyposażenia technicznego – komputer, drukarka, dysk zewnętrzny, oprogramowanie itp.

Praca w home office jest coraz bardziej popularna.

Miejsce do pracy zależy od typu osobowości. Czy możesz pracować tylko wtedy, gdy dookoła jest spokój? A może lubisz, jak w tle słychać muzykę, która pobudza do działania? W drugim przypadku możesz urządzić sobie kącik do pracy nawet w salonie. Gdybyś jednak wolał – jak prawdopodobnie większość – raczej ciszę i spokój, lepszym wyborem będzie oddzielny pokój do pracy. Masz jeszcze możliwość wykorzystać niszę na korytarzu, gdzie możesz ustawić biurko i fotel. Inna ewentualność polega na wynajęciu pomieszczenia z przeznaczeniem na biuro.

Jak wydajnie pracować w home office?

Aby móc wydajnie pracować w trybie zdalnym, trzeba swój czas pracy dokładnie zaplanować. Nic Ci nie da, że będziesz chciał przykładowo pracować przed południem, kiedy dzieci są w domu i mają też zdalną naukę. Bardziej sensowne będzie odczekanie z pracą, do powrotu partnera/partnerki do domu. Albo wstanie wcześnie rano i wykorzystanie kilku godzin na pierwszą część pracy.

Granica między miejscem do pracy, a strefą wypoczynku jest bardzo ważna
Granica między miejscem do pracy, a strefą wypoczynku jest bardzo ważna

Bardzo ważne jest jasne określenie granicy między strefą pracy i mieszkaniem. Kto chce urządzić sobie miejsce pracy w pokoju dziennym, powinien przykładowo postawić regał jako element dzielący przestrzeń. Oczywiście strefa pracy musi być uporządkowana i wygodna, ponieważ w końcu spędzasz tutaj wiele godzin dziennie. Urządzenie home office zależy naturalnie od tego, jakie możliwości przestrzenne występują w danym mieszkaniu. 

Miejsce do pracy zależy od typu osobowości.

Urządzenie w mieszkaniu doskonałego home office

  • Wyraźna granica między home office i częścią mieszkalną
    Zasadniczo powinieneś stworzyć wyraźne rozgraniczenie między swoim miejscem do pracy i przestrzenią mieszkalną reszty rodziny. Optymalnym rozwiązaniem jest własny pokój do pracy, który w razie potrzeby można też zamknąć. Unikniesz w ten sposób sytuacji, że na przykład dzieci wejdą do strefy home office i niechcący skasują ważne pliki. A poza tym masz możliwość niczym niezakłóconej pracy.
    Ustal sobie dokładnie godziny pracy, kiedy potrzebujesz całkowitego spokoju. Jeśli w tym czasie zadzwonią znajomi albo krewni, pozwól im nagrać wiadomość i oddzwoń dopiero po zakończeniu pracy. Dostępny powinieneś być dla swoich klientów i współpracowników. Celowe jest ustalenie ustalanie takiego spotkania z wyprzedzeniem, aby nie trzeba było odrywać się od innej pracy i przygotować do rozmowy.
    Bardzo ważne są regularne przerwy w pracy. Pomaga tutaj na przykład przejście do kuchni, aby zrobić kawę, albo krótki spacer na świeżym powietrzu. 
Home office w domu
Home office w domu
  • Odpowiednie oświetlenie
    Ważną rolę również w home office odgrywa oświetlenie. Trzeba zwracać uwagę, aby sztuczne światło nie oślepiało odbijając się od ekranu monitora. W takim wypadku trzeba albo lampę przewiesić, albo inaczej ustawić biurko. Zalecane są lampy wiszące, które oświetlają całe pomieszczenie. 
    Jeśli to możliwe, należy wykorzystać światło dzienne. W najlepszym razie ustawia się biurko pod kątem prostym do biurka, aby światło padało z lewej albo prawej strony. W żadnym wypadku nie powinno się ustawiać biurka tak, aby siedzieć plecami w stronę okna. Światło będzie padać cały czas na ekran, a przecież trudno wciąż zasuwać rolety. Inną możliwością jest ustawienie biurka tak, aby podczas pracy móc spoglądać na zewnątrz. To jednocześnie odprężą wzrok. 

Ustal sobie dokładnie godziny pracy, kiedy potrzebujesz całkowitego spokoju.

  • Utrzymanie porządku
    W swoim home office koniecznie musi stać kosz na papiery, bo takich odpadów w każdym biurze nie brakuje. Na biurku i w szufladach powinien panować porządek. Dokumenty powinny być sortowane i układane w skoroszytach, albo zapisywane wielokrotnie w pamięci komputera, w chmurze, na dysku zewnętrznym itp. 
    Niepotrzebne dokumenty, które zawierają jednak ważne dane, trzeba przed wrzuceniem do kosza zniszczyć w niszczarce.
  • Odpowiednie biurko i fotel
    Podczas zakupu krzesła biurowego w żadnym wypadku nie powinno się kierować tylko względami estetycznymi. Zanim zdecydujesz się na określony model, powinien najpierw solidnie go przetestować. Najlepiej w jakimś sklepie meblowym albo specjalnym z wyposażeniem biur. Zamówiony przez internet fotel można ewentualnie wymienić. Siedzenie przez wiele godzin przy biurku wymaga odpowiedniej pozycji i oparcia. Trzeba też zwrócić uwagę na rolki fotela, ponieważ nie wszystkie nadają się do określonej wykładziny podłogi. Metalowe rolki na gładkiej podłodze nie będą zbyt wygodne, ponieważ fotel łatwo może odjechać. Zapobiec temu może niewielki dywan pod fotelem.
    Podobne wygląda sytuacja z biurkiem. Powinno spełniać nie tylko kryteria estetyczne, ale przede wszystkim funkcjonalne. Najlepiej byłoby, aby wysokość blatu była regulowana. Powierzchnia biurka powinna wynosić co najmniej 160 cm x 80 cm. Czy to będzie biurko z szufladami, czy może z dodatkowym segmentem na rolkach, pozostaje rzeczą gustu kupującego.
Wygodne krzesło i biurko to podstawa
Wygodne krzesło i biurko to podstawa
  • Przestrzeń do magazynowania
    Jeśli tylko pozwala na to ilość miejsca, własne home office trzeba wyposażyć w regał z półkami i szafę na dokumenty. Od wysokości budżetu i indywidualnych upodobań zależy, czy w domowym biurze stanie regał ze sklepu meblowego, czy indywidualnie zaprojektowany i wykonany na zamówienie mebel biurowy. Drukarkę można postawić na obszernym biurku, specjalnym stoliku albo małej półce. Celowe jest dokupienie do biurka szafki na rolkach; szczególnie jeśli biurko ma zbyt mało szuflad. Taką przesuwną szafkę można bez problemu przestawić z miejsca na miejsce.

W swoim home office koniecznie musi stać kosz na papiery, bo takich odpadów w każdym biurze nie brakuje.

  • Wykorzystanie nawet małej powierzchni
    Do pracy zdalnej nie musi być koniecznie przygotowany wielki pokój. Do stworzenia home office można wykorzystać też mniejsze przestrzenie. Może masz na korytarzu niszę, w której można postawić biurko? A może kupisz stylowy sekretarzyk, który posiada kilka blatów i szuflady do przechowywania wszystkich utensyliów. Także laptop znajdzie tam swoje miejsce. Jeśli wolisz prawdziwe biurko z dużą powierzchnią roboczą, dobrym wyborem będzie model ze składanym blatem. 
Wygodne miejsce do pracy
Wygodne miejsce do pracy

Istnieją liczne możliwości wyposażenia i urządzenia własnego domowego biura. Odpowiednie meble i wyposażenie znajdą zarówno zwolennicy stylu klasycznego, jak i osoby preferujące styl nowoczesny. Jeśli home office ma służyć również do przyjmowania klientów, trzeba pomyśleć o miejscach do siedzenia – fotelach albo kanapie. 

Urządzając home office powinieneś mieć na uwadze, że będziesz tutaj spędzał wiele godzin dziennie. Duże znaczenie dla dobrego samopoczucia będzie miała zarówno ładna dekoracja, jak i opróżniony kosz na papiery, poukładane dokumenty i kilka roślin doniczkowych.